Safari wrakowe na Bałtyku – Bornholm

Zapraszamy na trzydniowe safari w okolicach wyspy Bornholm na Bałtyku z Centrum Nurkowym Divemaster  w terminie od 6 do 9 października 2011.

Plan wyprawy

Wyjazd z Centrum Nurkowego Divemaster o godzinie 7:00
Dzień pierwszy – zaokrętowanie się na statku w porcie Darłowo od 20:00, planowane wyjście z portu o godzinie 24:00
Dzień drugi – dwa nurkowania – wraki Affaire oraz Ada leżą na głębokości 42 m
Dzień trzeci – dwa nurkowania – wraki Whiskey 30-40 m, Fu Shan Hai 35-40 m
Dzień czwarty – jedno lub dwa nurkowania, w tym jedno na pozycji w pobliżu polskiego wybrzeża, powrót do portu Darłowo w godzinach 18:00-20:00

Nocujemy w portach, więc wieczorem jeśli czas pozwoli można udać się na krótkie zwiedzanie miejscowych restauracji i pubów.

Szczegółowe informacje na temat wyjazdu uzyskacie mailowo lub telefonicznie w centrum lub bezpośrednio u Krzyśka.

Uwaga: Plan nurkowań może ulec zmianie ze względu na warunki pogodowe lub inne czynniki. Ilość nurkowań jest uzależniona od warunków pogodowych, zaawansowania grupy oraz głębokości prowadzonych nurkowań. W przypadku złej pogody termin wyprawy zostanie przełożony na inny.

Koszty wyjazdu

Cena wyjazdu 1300 zł
Przejazd „nurkobusem” dodatkowo płatny – 225 zł  

Cena zawiera:

  • 5 lub 6 nurkowań (w zależności od pogody i możliwości grupy)
  • napełnianie butli powietrzem
  • noclegi na łodzi (własne śpiwory i poduszki)
  • opłaty portowe
  • opiekę organizacyjną (na powierzchni)
  • posiłki na łodzi (śniadanie, obiad, kolacja)
  • ciepłe napoje po nurkowaniu

Wymagania

Wymagania dla uczestników wyjazdu wynikają ze stopnia trudności nurkowań w Bałtyku:

  • minimum Deep Diver lub równorzędne oraz specjalizacja Nurkowanie na wrakach
  • dwie latarki , główna i awaryjna
  • bojka sygnalizacyjna, szpulka lub kołowrotek
  • narzędzie do cięcia sieci (nóż lub sekator)
  • zalecany suchy skafander
  • zalecana specjalizacja Nurkowanie na Nitroxie
  • aktualne ubezpieczenie nurkowe

Wraki

Fu Shan Hai

Wrak „Fu Shan Hai” ma 225 m. długości i 70 000 ton wyporności. Ilość stali z której został wyprodukowany wystarczyła by do wybudowania drugiej wierzy Eiffel’a. Taki wrak leży nieopodal Bornholmu i od kwietnia 2007 r. można na nim nurkować. W sobotę, 31 maja 2003, kilka mil na północ od Hammerodde na północno-zachodnim wybrzeżu Bornholmu, doszło do kolizji chińskiego masowca „Fu Shan Hai” z pływającym pod banderą cypryjską kontenerowcem „Gdynia” o długości 100 m. Około południa frachtowiec „Gdynia” uderzył w lewą burtę chińskiej jednostki, między pierwszą, a drugą ładownią. „Fu Shan Hai” miał w ładowniach 66,000 ton nawozu, który przewoził z Łotwy do Chin, natomiast „Gdynia” była w drodze z Polski do Wielkiej Brytanii. W wyniku zderzenia o godz. 20:49 chiński masowiec zatonął, stawiając w stan pogotowia duńskie służby ratownicze z Ronne i Allinge, dzięki którym udało się uratować całą załogę statku. „Gdynia” zawróciła o własnych siłach do gdyńskiego portu. Wrak na kilka lat został zamknięty z powodu dużej ilości toksycznych nawozów zalegających w ładowniach. Wiosną 2007 roku zakaz nurkowania na nim zniesiono. Wrak leży na 69 m. głębokości, a jego nadbudówki wznoszą się do 20-stu kilku metrów pod poziomem morza. Nurkowanie na nim należy do trudnych i wymaga doświadczenia. Do najciekawszych części wraku należy oczywiście nadbudówka z mostkiem kapitańskim.

Okręt podwodny klasy Whiskey

Wrak „Whiskey” to rosyjski okręt podwodny znaleziony w 1989, leży około 2 mile od Vang (Bornholm) na głębokości 30-40 metrów. Z nieznanych przyczyn 76 metrowy okręt podwodny zatonął na głębokości 25 m. Na początku próbowano holować okręt ale nie udało się i zatonął na głębokości 38 m, gdzie pozostaje do dziś. Statek jest całkowicie nie tknięty. Leży na piaskowym dnie dzięki czemu łatwo można zobaczyć wszystkie jego detale. Okręt został wybudowany w 1950 r. i należy do klasy Whisky. Nurkowanie na tym wraku jest dość proste. Można je wykonać po górnym pokładzie praktycznie nie przekraczając głębokości 30 m. Łódź przechylona jest na prawą burtę, praktycznie bez większych uszkodzeń, jest łatwa do nawigowania. Duże wrażenie robią kiosk i śruby okrętu. Jest to jeden z ciekawszych wraków na Bornholmie.

Ada

Wrak „Ada” to szkocki szkuner leżący na głębokości 42 metrów. Statek zatonął w 1867 roku w wyniku nieszczelności ładowni, w której przewoził zboże. Gdy do ładowni dostała się woda, spowodowała napęcznienie zboża i rozerwanie kadłuba. Wrak jest dość rozległy i mimo mocno zniszczonego kadłuba nadal można podziwiać drewniane elementy statku. Nie ma ostatecznych dowodów na to że jest to wrak Ada, ale wszystkie wskazówki łącznie z położeniem powodują, że można z dużym prawdopodobieństwem określić nazwę wraku.

Galease – Affaire

Wrak „Galease – Affaire” zatonął w 1893 i leży na głębokości 42 metrów. Jest to jeden z najpiękniejszych wraków Bornholmu. Przejrzystość wody w tym miejscu dochodzi do 20 metrów. Trzeba się wyposażyć w dobre światło, bo na dole z reguły jest ciemno, jednak mimo to drewniany wrak z końca XIX W, w tak dobrym stanie robi olbrzymie wrażenie. Prawdopodobnie w latach 70-tych kiedy odnaleziono wrak posiadał on jeszcze stojące maszty, które usunięto aby nie były przeszkodą dla rybołówstwa.

Mikkel Nielsen R154

Wrak „Mikkel Nielsen R154″ to łódź rybacka leżący na głębokości 35 metrów. Kuter zatonął w 1994 roku. Wrak jest mocno oplątany sieciami, stoi na piaszczystym dnie praktycznie nienaruszony. Głębokość 35 metrów i brak prądów powoduje, że jest świetnym miejscem na pierwsze nurkowanie na Bornholmie.

Dodaj komentarz