Chorwacja – wyspa Vis

Termin: 22 – 29.09.2018

Centrum Nurkowe Hydrozagadka zaprasza na jesienny wyjazd do Chorwacji. W planach nurkowania rekreacyjne, wrakowe i techniczne! Jedziemy na wyspę Vis do miejscowości Komiza.

Lokalizacja

Vis jest najbardziej wysuniętą w morze chorwacką wyspą, położoną pomiędzy wyspami Hvar, Korcula i Lastovo. Od włoskiego wybrzeża dzieli ją około 60 mil morskich.

Komiza to małe miasteczko należące do najpiękniejszych adriatyckich skarbów. Jest to z pewnością jedno z najbardziej romantycznych iklimatycznych miejsc, jakie tylko można sobie wyobrazić. Wszystko co kojarzy się z Dalmacją – żeglarze i marynarze, wyspy i rzeczki, łodzie i statki, ryby słonowodne, olej z oliwek i cebule, beczki, narzędzia i tradycyjne domy z kamienia, wąskie uliczki, kościoły, kaplice i forty, rybacy i poeci, homary i krewetki - wpisały się w krajobraz tego niezwykłego miejsca. Tutaj całymi dniami rozkoszujemy się morzem zasiadając w cieniu, słuchając muzyki fal, z darami morza na półmisku, podczas gdy legendarna, stara Komiza otwiera przed nami swoją dalmacką duszę. Ktokolwiek przyjeżdża do Komizy, wraca po raz kolejny i kolejny.

Zakwaterowanie

Podczas tegorocznego pobytu gościmy w hotelu Bisevo, położonym 10 metrów od adriatyckiej plaży, tuż obok bazy z którą nurkujemy. Każdy pokój jest wyposażony w lodówkę oraz telewizor z dostępem do kanałów telewizji satelitarnej.

Na terenie hotelu znajduje się pole do mini-golfa oraz sklep z pamiątkami. Goście mogą także korzystać z pobliskich kortów tenisowych oraz boisk do koszykówki piłki nożnej i siatkówki.

W czynnej przez całą dobę recepcji można zamówić usługi prania, prasowania, a także skorzystać z usług kantoru wymiany walut. Personel biura informacji turystycznej chętnie pomoże organizować jednodniowe wycieczki łodzią po licznych zatokach i plażach ukrytych na wyspie.

Hotel Biševo zapewnia bezpłatny prywatny parking. W odległości 500 metrów od obiektu znajduje się przystanek autobusowy, który zapewnia połączenia z urokliwą miejscowością Vis oraz z położonym w niej portem promowym. Codziennie dostępne są także połączenia promowe ze Splitem.

Kursy

Nurkom rekreacyjnym proponujemy dokończenie kursu OWD, oraz szeroki wybór specjalizacji w ramach AOWD – np nurkowania głębokie czy wrakowe. Planujemy też nurkowania w ramach kursów technicznych, Normoxic Trimix, Zaawansowane Procedury Dekompresyjne. 

Cena

Nurkowie rekreacyjni

460 Euro – w tym: pakiet 7 noclegów (pokoje 2-osobowe, śniadania, obiadokolacje), 10 nurkowań (opieka instruktora, transport na miejsce nurkowe, pełna butla 15L i pas balastowy), opłata klimatyczna.

Nurkowie techniczni

250 Euro – pakiet 7 noclegów (pokoje 2-osobowe, śniadania, obiadokolacje), opłata klimatyczna.

Dodatkowo płatne gazy oraz nurkowania: (30/50 Euro za nurkowanie)

Przy dokonywaniu rezerwacji prosimy o wpłatę zaliczki w wysokości 200 Euro.

Dodatkowo płatne

  • Ubezpieczenie kosztów leczenia, obejmuje wypadki nurkowe (składka zależna od wybranego wariantu, według potrzeb i życzeń) – od 50 do 120 zł
  • 50 Euro bilet promowy za 1 samochód w 2 strony (dzielimy na liczbę pasażerów)
  • 14 Euro – bilet na prom za 1 osobę w 2 strony
  • Gazy: hel 0,04 Euro za 1 litr, tlen 0,006 Euro za 1 litr

Dojazd

Proponujemy przejazd naszym busem – koszt 640zł. Osoby jadące własnymi samochodami, dobierają się w grupy i dzielą kosztami.

Centrum nurkowe

Nurkujemy z Centrum Nurkowym Manta. Centrum posiada 3 łodzie o całkowitej ilości miejsc 30. Jest wyposażone w sprężarkę Bauer o wydajności 320 L/min, 15 pełnych zestawów do nurkowania, 40 butli 15 L z możliwością napełniania powietrzem, Nitroxem i Trimixem.

Nurkowania

Okolice wyspy oferują miejsca interesujące dla nurków o różnym doświadczeniu i umiejętnościach.
Można tu zobaczyć 10 wraków leżących na głębokości od 10 m do 80 m, dużo przepięknych jaskiń, raf bogatych w faunę i florę (czerwone korale, żółte i czerwone gorgonie). Atrakcją nurkową jest też znajdujące się przy wejściu do portu Viskiego stanowisko archeologiczne z pozostałościami antycznej ceramiki. 

Wraki które możemy zobaczyć to:

Teti
TYP: Wrak (parowiec)
WYMIARY: D=72 m, S=8 m
GŁĘBOKOŚĆ: 10m -34m
Dostępny dla nurków rekreacyjnych

Wrak wpakował się centralnie dziobem na malutką wysepkę Barjak z zachodniej części Zatoki Komiża. Dziób to jedno wielkie złomowisko, ale rufa jest dość dobrze zachowana, zatem ciekawsza część nurkowania znajduje się głębiej. Wrak zatonął w 1930 roku, jego długość całkowita to 65 metrów. Nad wrakiem widnieje charakterystyczny kocioł, który daje nam poczucie dobrej orientacji względem całego złomowiska. Miejsce jest oznaczone, ale i tak zaczyna się z płytkiej części, zatem możemy być pewni komfortu, że zawsze można popłynąć płyciej lub nawet wypłynąć na powierzchnię po ścianie skały. Na wraku żyją ogromne kongery i przy odrobinie szczęścia na pewno je zobaczymy.

Vassilios T
TYP: Wrak (parowiec)
WYMIARY: D=104 m , S=16 m
GŁĘBOKOŚĆ: 25m-55m
POWÓD ZATONIĘCIA: Błąd w nawigacji
Dostępny dla nurków rekreacyjnych

Wrak leży na prawej burcie pod lekkim skosem, blisko podwodnego zbocza. W najpłytszym miejscu ma lewą burtę dziobową – około 25 metrów. Płynąc w kierunku rufy widać ogrom tego statku. Śruba znajduje się na głębokości ok. 45 metrów, a prawa burta rufowa jest na około 55 metrach. Prawdziwy kolos, długość 104 metry. Zatonął, czy też raczej – został zatopiony przez armatora w 1939 roku, aby uniknąć przejęcia statku przez armię niemiecką. Przy okazji wypłacono ubezpieczenie, zatem był to niezły interes. Wrak jest dość mocno porośnięty. Trafić do niego można bez trudu, ponieważ na głębokości 20 metrów leży jego kotwica, a łańcuch kotwiczny prowadzi nas na sam dziób wraku. Często woda ma przejrzystość dochodzącą do 20-30m, co w połączeniu z bezchmurnym pełnym słońca niebem Chorwacji ukazuje Vassiliosa w pełnej krasie. Musimy mieć na uwadze, że nurkowanie na tym wraku może wymagać dekompresji ze względu na dużą głębokość.

Samolot B-17
TYP: Wrak (ciężki bombowiec)
WYMIARY: D=22 m, S=36 m
GŁĘBOKOŚĆ: 65m-73m
POWÓD ZATONIĘCIA: Działania wojenne
NIEDOSTĘPNY dla nurków rekreacyjnych

Ciężki bombowiec amerykański, który w 1944 r. w trakcie lotu bojowego z Włoch do Wiednia został ostrzelany przez działka obrony lotniczej nad Mariborem. Wodował szczęśliwie na wysokości przylądka Polivalo obok osady Rukavac, (pd-wsch. strona Visu) gdzie, po ewakuacji załogi, zatonął. Wrak samolotu spoczywa teraz na piaszczystym dnie na gł. Ok. 70 m. Zachowały się dobrze cztery silniki turbinowe z potężnymi płatami śmigieł, działka karabinów maszynowych i elementy wyposażenia kabiny. Jest to jeden z „kultowych” wraków Chorwacji. Sylwetka ogromnego samolotu stojącego w ciszy, gotowego do lotu – jakby za chwilę miał się wznieść w powietrze, pozostawi na zawsze ślad w naszej pamięci.

Fortunal
TYP: Wrak
WYMIARY: D=25 m, S=5 m
GŁĘBOKOŚĆ: 40m-55m
POWÓD ZATONIĘCIA: Błąd w nawigacji
NIEDOSTĘPNY dla nurków rekreacyjnych

15-metrowy, rybacki kuter leżący na piaszczystym dnie u podstawy pionowej ściany. Wrak jest w bardzo dobrym stanie – można zwiedzić nadbudówkę i oglądnąć stalową, trapezową konstrukcję do wyciągania sieci. Wokół wraku leży sporo lin i innego oprzyrządowania rybackiego. Wrak leży na około 50 metrach, ale przy dobrej przejrzystości wody można go całego oglądać z półki skalnej znajdującej się na 30 metrach głębokości. Kończąc nurkowanie warto popłynąć wzdłuż pięknej, bogatej w życie podwodne ściany, kończąc nurkowanie w zatoczce, gdzie na głębokości ok.5m znajduje się jaskinia o długości 40m.

Lovac
TYP: Wrak
WYMIARY: D=25 m, S=6 m
GŁĘBOKOŚĆ: 70m-78m
POWÓD ZATONIĘCIA: Silny wiatr
NIEDOSTĘPNY dla nurków rekreacyjnych

Wrak kutra rybackiego o długości 25 m i szerokości 6m. Spoczywa na głębokości 78-82m. Zatonął w wyniku błędu nawigacyjnego na zachód od miejscowości Komiža. Kolejny z „kultowych” głębokich wraków na Vis-ie. Nieprzebrane bogactwo ryb zamieszkujących ten wrak sprawia, że mienią się feerią barw … no i ta cisza.

Ursus
TYP: Holownik
WYMIARY: D=35 m , S=5 m
GŁĘBOKOŚĆ: 45m-60m
POWÓD ZATONIĘCIA: Zatopiony przez brytyjską marynarkę
NIEDOSTĘPNY dla nurków rekreacyjnych

W 1940 włoski holownik Ursus wypłyną z Zadaru, transportując uzbrojone pontony do Albanii. 30 maja 1940r przepływając koło wyspy Vis ostał ostrzelany przez statki marynarki brytyjskiej. Wybuch pożaru zniszczył maszynownię oraz spowodował detonacje amunicji na pontonach. Załoga opuściła statek na łodziach ratunkowych. Wrak leży niedaleko przylądka Stončica, przy płn-wsch. Brzegu Visu, oparty o zbocze podwodnej góry której szczyt znajduje się na gł. 35m. W części rufowej na gł 45m widoczne są tam mosiężne tablice z nazwą statku oraz poskręcane stalowe rury, które używane były do ochrony ładunku. W środkowej części możemy dostać się do zniszczonego komina który przygniótł mostek kapitański. Część dziobowa, na której znajduje się małe działo oraz sam dziób znajdują się na głębokości 55-60m.

Brioni
TYP: Wrak
WYMIARY: D=68, S=9,5m
GŁĘBOKOŚĆ: 45m-60m
POWÓD ZATONIĘCIA: Błąd w nawigacji
NIEDOSTĘPNY dla nurków rekreacyjnych

Włoski, pasażersko-transportowy statek parowy o długości 68 m i szer0kości 9,5 m. Zatonął podczas sztormu przy wysepce Ravnik (wschodnia str. Visu) w lutym 1930 roku. Jego fracht stanowiły wino i tytoń. Leży na lewej burcie od gł. 45m (rufa) do 60m (dziób). Wrak jest w dobrej kondycji. Poprzez pozostałości pokładu można zobaczyć kajuty i maszynownie. Nurkując wzdłuż prawej burty można zobaczyć bulaje i żurawiki łodzi ratunkowych. Pięknie zachowane windy dziobowe i maszty porośnięte są koloniami żółtych gąbek

Galea – armaty
TYP:Pozostałości żaglowca o konstrukcji drewnianej
GŁĘBOKOŚĆ: 50m-55m
NIEDOSTĘPNY dla nurków rekreacyjnych

Wrak weneckiego okrętu z XVII w. Jego historia jest mało znana. Prawdopodobnie był to drewniany okręt wojenny zatopiony podczas morskiej potyczki lub załamania pogody przy płd. ścianie wysepki Greben (płd-wsch. Strona Visu). Zachowały się tylko fragmenty statku w postaci stępki oraz dobrze zachowanych 16 armat z brązu i żelaza oraz 3 wielkich kotwic. Żaglowiec miał prawdopodobnie 34 m długości i 5 metrów szerokości. Szczątki wraku, widoczne już z gł. 25m, leżą na piaszczystym dnie, na 52-54 metrach.

Dodatkowe informacje
Temperatura morza w kwietniu to 18 C, latem 25, jesienią około 22 C. Widoczność pod wodą to około 30 m. Prądy nie występują prawie wcale, jeśli są to bardzo słabe.